Un dia, a Barcelona, Erri di Luca va dir que recordar era una
fortuna. Però ho va dir després d’un silenci molt llarg. Fortuna o no, el cert
és que sempre fou, i serà, inevitable. Un principi permanència. Una obligació
de resurrecció. Allò que Éluard va anomenar molt solemnement el dur desig de
durar, mentre milers d’altres venerables figures de la filosofia de tots el
temps omplien llibres i murs sobre la memòria. Com els omplen i els continuaran
omplint, en la regular i perduda lluita humana per la postergació.
Escriure
és sovint, molt sovint, esculpir records. I alçar una, o dues, o mil Victòries
de Samotràcia, per sempre esvaïdes, inevitablement incompletes – ja va dir
aquell que tota literatura és, en el fons, autobiografia. I alçar-les amb poca
o amb molta fidelitat a l’original. Amb poca, com fan les novel·les dels que diuen,
superbs i miops, que ells inventen, com si allò fóra possible o més encara,
patrimoni dels déus. O amb molta, com escampen
les memòries explícites, de nom i cognoms inequívocs, sense filtres ni rutes
alternatives.
Toni
Sabater va escollir aquest últim camí per a irrompre al panorama literari
valencià. Ho ha fet amb Dies (l’Oronella,
2013), un recull d’escenes, de pulsions, de retalls de la memòria, presentats
amb aquell posat de quadern fragmentari, fugaç, gens metòdic, a l’estil dels
dietaris de tots els temps. Una primera temptativa. Un indici . I una memòria,
per cert, en continu diàleg amb el present, des d’on escriu, des d’on camina,
des d’on s’avoca al passat. El diàleg creix a les pàgines, entre moments
captats al vol, impressionistes, escrits, qui sap, a la taula d’un cafè del
centre de València, que es barregen amb d’altres més pausats, més nostàlgics,
de vesprada de diumenge d’hivern.
“Dels records
faig més que una cuirassa una manera de ser amb la qual em mostre”, diu,
transparent. I queda clar des de la gènesi del llibre. Sabater escriu amb el
paquet d’enyors a la butxaca. Els trau parsimoniosament i se’ls porta a la boca
un darrere de l’altre. D’entre el fum, rescata últimes reverències al pare, a
la mare, als iaios, a tots els seus ancestres, sempre presents. I la infantesa
i la llengua descoberta i l’adolescència i les ànsies i la post-adolescència
excitada allà, a la plaça Xúquer, entre alcohol i bars que tancaven amb un Lou
Reed que no sabia que es moriria un dia qualsevol d’octubre.
Literatura de
paradís perdut? En part sí, per què enganyar-nos. Dies vençuts, esvaïts,
rescatats per a la memòria. Però també de present feliç, proclamat granític com
una vesprada de maig: “el desig furiós de cridar a qui vullga escoltar-me el
meu goig i l’alegria”.
El seu goig. Dies, al capdavall, és un dietari personal, – radicalment personal,
perquè m’entenga la concurrència –, que no s’estén en el col·lectiu, que es
cenyeix a la pròpia anècdota i l’eleva. Encert o errada. I és urbà. La ciutat
de València és pertot. Evocada, passejada, somiada. En l’abans, en l’ara i en
el després a penes intuït. “Esta ciutat de tots els amors i de tots els
dimonis”. Una estima i un odi que l’apropa tant i tant al poeta. I és que Sabater
és volgudament poètic, amb l’empremta encara fresca i reconeguda del trobador
valencià per excel·lència, amant dels mateixos carrers. Vicent Andrés
Estellés. Cosa que no negarà. Perquè no
pot.
Estellés, i altres, estan inevitablement presents en una
obra que és també, i potser sobretot,
una volguda ofrena a la literatura. Ací i allà referències, ací i allà
reverències. I un llistat innumerable de picades d’ull. La literatura, de fet,
ho sobrevola tot, insistent, amb aquella “petulància insuportable” que ell
mateix diu i reconeix. I té raó. En el fons del fons, la literatura és això,
una colossal, grandiosa, explícita petulància.
Ara, el que no tinc tan clar és que siga insuportable. Dies, en tot cas, no ho és gens.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada