Per què canviar la formula de la Coca-cola
si aquesta funciona? En literatura ocorre, si fa no fa, el mateix, qui troba a
través del seu estil l’entranyable comunió amb un públic, rarament el canvia.
Per a què? Seria un insult, almenys, a quatre o cinc lleis matemàtiques. Isabel
Clara Simó fa temps que arribà a un estil literàriament guanyador, solvent, que
enganxa el lector i el fidelitza, i encara no ha trobat cap raó per a
canviar-lo. En el cas de la seua última novel·la, Els
invisibles (Ara Llibres, 2013), aquest estil es perpetua, com sempre, sense
extravagàncies ni piruetes narratives, amb l’acostumat principi sagrat: narrar
com a consigna.
I això que el
canvi respecte a novel·les anteriors és, de fet, notable. Per exemple en
comparació amb la mateixa Un tros de cel, que fins ara era l’última, i on
focalitzava la seua atenció sobre un únic personatge. Ara, però, es tracta més
aviat d’una novel·la escenari, per on
desfilen, en processó contínua, torrencial, els secundaris d’un poble
imaginari, i per això mateix qualsevol. Simó la construeix a partir de la
desaparició d’una xiqueta que trasbalsa aquest poble anònim. A partir d’ací,
estira el fil i enllaça històries mentre la vila es va convertint, a poc a poc,
en una metàfora colossal. Els invisibles és, doncs, una història
d’actors de repartiment, de legions d“anònims”, com diu l’autora, una història
d’històries a priori intranscendents que totes plegades, però, fan la
transcendència. Una processó de secundaris on, com en la vida, domina la
contingència.
Que ningú pense
en aquella crònica mestra d’El carrer estret de Pla. No senyor. Els
invisibles és, com ha recordat més d’un, la ficció més pura.
Polifònica, n’han dit també. Més aviat, però, es tracta d’una atenció múltiple,
sense protagonista privilegiat. De veus,
en realitat, només n’hi ha una. Una veu que fa i desfà, que conta i oculta,
paternal sovint, poc amant dels diàlegs, narrativament taquigràfica i notarial
de vegades, però incisiva sempre, sobtadament colpidora i solemne: “ser ric i
poderós no s’aconsegueix sense un armari ple de cadàvers”.
La
fugacitat, dèiem, és inevitable. El ritme vertiginós, però, també. En aquest
cas, la primera no és sinó el preu a pagar pel segon. Un preu innegociable. Com
se sol dir, avarca però no estreny. No pot, d’altra banda: ací el que importa
és la imatge anònima, l’escena qualsevol i la seua força. La crítica política, mentrestant,
s’hi escola distretament, sense noms i cognoms però implacable quan apareix
entre els colps quotidians de sexe, de goig, de drama, de riure.
Al capdavall, Els
invisibles són històries successives, en un torrent continu que només al
final, potser massa tard, Simó tracta de tancar, de fer circular, qui sap si
conscient d’aquella llegenda de la Història de l’Art en què Miquel Àngel,
comminat a mostrar el seu talent, va dibuixar una circumferència perfecta.
Infalibles, en tot cas, els dos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada