En el
fons escriure és recordar. I recordar no és tornar viure, com va
dir algú per consol o per negligència. No hi ha cap misteri, en tot
això, i potser no caldria posar-nos solemnes. Ja ho sabem: tot fuig,
se'n va, mor, es fa cendra, memòria, dolor, no res. Escrivim-ho,
almenys. Passem-ho a paraules. Fem-ho caminar burlescament davant
nostre.
El
temps feliç (Ed62 2001)
compleix dotze anys. I això vol dir que fa més de dotze anys,
un dia qualsevol, Josep Piera va decidir aturar-se un moment a
recordar, a rescatar per un instant els seus anys d'infantesa i
adolescència a la Drova, aquelles quatre cases entre Gandia i Barx
que ara se li han fet llar, si és que mai no ho van ser. Ho va fer a
partir d'un objectiu, o d'una excusa: confeccionar un àlbum de
fotografies d'aquelles on tothom és més jove i més viu, fotos de
la Drova esvaïda, on hi ha racons i a cada racó hi ha una història.
“La
fotografia no congela el temps, el captura en la seua absoluta
fugacitat i, en retenir l'efímer, el fa absolut, és a dir,
eternitza l'instant”. El temps feliç és això mateix:
batecs, narracions fugaces, impressions, fragments que s'aturen de
sobte en l'immòbil, és llavors quan Piera contempla uns records,
com deia aquell, de dies que no sap si ha viscut o pensat. Històries
xicotetes de gent xicoteta. Històries de la Drova, un món petit i
salvatge i tendre, que s'esvaeix i renaix a cada segon que passa. Com
tots.
Piera
escriu un temps feliç, una belle époque, la seua, sense oblidar,
però, que les belles époques mai no són conscients d'elles
mateixes. I per això són belles. Piera ho sap, i passeja lentament
entre absències, amb aquella escriptura suau, líquida, amb olor a
nicotina, que l'ha fet cèlebre. Narra, però amb cometes, i és que
Piera, al capdavall, és poeta, i no ho pot evitar, se li escapen els
versos per les mànegues de la camisa: “La meravella, ai!, seria
que els humans ens férem arbres”. I ho és tant que on més
sofreix és en els diàlegs, poc espontanis, massa barrocs, gens
versemblants. Un preu, d'altra banda, inevitable, mínim,
insignificant.
Per
al final, reserva un últim apartat on veiem les fotografies que el
mouen i que Piera acompanya d'un homenatge de paraules. Ben fet.
Deixa la narració de banda i cau en l'espurna, en l'instant, en la
descripció al vol, en la poesia que domina. De pas, col·loca els
detalls que la imatge no pot donar, els infinits peus de pàgina. I
és llavors quan desfilen ells, els ossos del record, el pare a
cavall i la Lambretta radicalment moderna i el paisatge en segon pla
i el twist ballat maldestrament i la festa i el tot el goig de viure.
Tot aturat ja, soterrat, tancat, perquè no pot ser d'una altra
manera, en un rectangle en blanc i negre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada