La
literatura, al capdavall, és un joc d’egos. L’escriptor, per
suposat, un egòlatra amb prou feines dissimulat, quan no una vedette
intel·lectual explícitament reconeguda. I ho és tant si es
proclama hereu d’una tradició respecte a la qual, evidentment, es
veu a l’altura, com si trenca els plats i agafa la bandera de
l’avantguarda, pensant que ha descobert la sopa d’all.
Indefectiblement. Sempre. El triomf, ací i allà, no deixa de ser,
per tant, la suma exacta de talent i relacions públiques. Són coses
sabudes i no cal posar-se massa solemne, que diria aquell.
Ho dic
perquè les lletres catalanes del segle XX han estat una jungla que
responia, potser com totes les literatures europees, a aquests
patrons tan poc candorosos. Hi hagué qui va traure el cap amb força
i es sabé gestionar una carrera de monstre literari. Llorenç
Villalonga i Baltasar Porcel ho van fer, en eixe ordre, amb
cristal·litzacions molt diferents però amb una relació molt
estreta. Estretíssima.
Ara
fa poc que es va publicar Les passions ocultes. Correspondència i vida (Edicions 62),
un llibrot de més de huit-centes pàgines on s’aplega, per primera
vegada, la correspondència completa entre els dos grans escriptors
mallorquins.485 cartes que van intercanviar entre 1957 i 1976, ara
recollides i editades en un volum que no hauria vist la llum sense
l’ingent treball de Rosa Cabré. En girar l’última pàgina,
torna a quedar a clar que el gènere epistolar és el millor tauler
de joc per als egos literaris. Una carta és tot un món on esclata
la personalitat de l’autor, sense traves, amb la legitimitat que
dóna la intimitat del sobre tancat. En aquest cas, són dos trens
els que es troben a les altures, el jove, humil, il·lusionat, de
poble, Porcel i, més enllà, a l’altra banda de l’espill,
l’aristòcrata, consagrat, ric, conservador, Villalonga. I entremig
una munió de cartes – la majoria del segon – que conformen, per
damunt de tot, l’eterna història del pare i el fill, el mestre i
el deixeble, l’artesà i l’aprenent. La ingenuïtat i les
fantasies d’un, i l’experiència i l’escepticisme de l’altre.
Tot amb els ingredients de tensió, amor, cabreig i reconeixement
propis d’una relació tan estreta i explícita: “me
reconozco en ti”, li confessa l’autor
de Bearn.
Palma.
1956. Un Porcel fet un embolic vaga atordit, necessita confiar-se
literàriament a algú, i troba com a únic guia
Villalonga, igualment necessitat, però en aquest cas d’un hereu
intel·lectual a construir i a qui promocionar. A partir d’ací,
quasi vint anys de d’un intercanvi de paraules que estripa tot un
univers amb dos actors principals i molts de secundaris. Hi ha el
Villalonga frustrat i ressentit per no haver triomfat en la
literatura castellana d’aquells anys, que confessa a Porcel, sense
pèls a la llengua, que millor utilitzar el castellà, perquè
“triomfar a Espanya és més que triomfar a Catalunya”. Davant,
però, hi ha el Porcel jove però segur d’utilitzar la llengua
pròpia, que ha substituït el castellà en les seues cartes. Hi ha
la Mallorca una mica gris dels cinquanta i els seixanta, i la
Barcelona que acull Porcel, tant o més gris però més segura d’ella
mateixa. Hi ha el fosc món dels premis literaris, la vida política
o la periodística, tan esbullada i opaca. Hi ha els mètodes
controvertits de Joan Sales i Núria Folch, editors del Club dels
novel·listes. Hi ha, també, aquell home, “mezcla de chulo y viejo
verde”, que era Camilo José Cela a ulls de Porcel. Hi ha moltes
altres coses.
Cartes. Només
cartes, diran alguns. I es quedaran molt curts. Curtíssims. Les
passions ocultes. Correspondència i vida.
és una història monumental, o dues, és també un diàleg poderós,
i per suposat un xoc de titans literaris, i una novel·la epistolar,
potser també un dietari, i fins i tot, com diu Rosa Cabré, “les
‘veritables’ memòries de l’un i de l’altre durant aquests
anys, teixides dia rere dia amb el fil de la vida i no pas amb el de
la memòria, que Villalonga considerava prou mentidera”. I tant.
Llorenç Villalonga i Baltasar Porcel, cara a cara. No és poca cosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada