Si escriuen la vida per què no havien d'escriure el futbol? No és casualitat que els millors
narradors en castellà del segle XX nasqueren a Amèrica Llatina,
Borges, Cortázar i altres institucions de carn que ara decoren
amablement els sobres de sucre. Mestres en contar històries, en
inventar i reinventar, en suggerir i fabular, en criticar i
despullar. Tampoc és casualitat que la millor literatura futbolista
vinga de l'altra banda de l'Atlàntic. El futbol, després de tot,
també és una història per contar.
De fet, hi hagué una
època en què el futbol no es veia: es llegia. Sense televisió i a
penes amb ràdio, els partits es jugaven a les pàgines dels diaris,
entre cròniques èpiques. Juan Villoro recupera aquell esperit de
creació, ell, com Galeano o Fontanarrosa, forma part d'una cort de
plomes escollides per a posar paraules al joc de la pilota als peus,
del fora de joc i el crit de gol com una llum. Dios es redondo
és una de les seues obres magnes, unes pàgines en què l'escriptor
mexicà estripa el futbol sense excuses, eufemismes ni
contemplacions. Villoro, amb peces redones i lúcides farcides
d'idees, anècdotes i records, ajuda a comprendre aquell esport que
algú qualificà com la més important entre les coses menys
importants.
I és que ell també es
fa la pregunta inevitable: per què triomfa, el futbol? La qüestió
no és nova, el mateix Villoro conta la història de Nicolàs de
Cusa, autor d'un dels primers tractats intel·lectuals sobre l'art de
colpejar pilotes, De ludo globi, on el filòsof “comporó
las propiedades de Dios con la perfección geométrica de la esfera,
calculó el peso del aire y aplicó su filosofía a los balones de la
época”. Menys metòdic i més poètic, Villoro té les seues
pròpies propostes: “La magia del fútbol depdende de la picardía,
misterio que no puede ser cuantificado. De pronto, el ganador del
Balón de Oro, se deja afear por un temor y su remate acaba en la
fila 17; segundos después, un novato sin nombre ni sueldo fijo le
pierde el respeto a la leyenda y anota uno de esos goles que hacen
creer que la gloria se improvisa”. El futbol triomfa potser per
això, o potser simplement perquè, com a les grans novel·les, ens
endevinem desorientats entre les línies.
Les històries fan la
història, diu el poeta amb raó monolítica, és per això que
Villoro s'apropa a posteritats perdudes com la de Moacyr Barbosa, a
qui els déus feren porter de Brasil el dia del Maracanazo.
Posteritats silencioses i dramàtiques que fan la història del
futbol de la mà d'altres més glorioses i histèriques, com la de
Diego Armando Maradona. Al Pelusa, Villoro li dedica més que
paraules, mentre el despulla tan amorosament com implacable: “es un
guevarista radical. Colóquenlo en un chalet de lujo y parecerá que
está ahí de campamento”. El Pibe de Oro, un mite més enllà del
mite, i és que ja deia Vázquez Montalbán que “no hay religión
sin Dios, vacante de la FIFA desde que Maradona comenzó a
autodestruirse”. És precisament en llegir aquestes línies quan
ens adonem com passa el temps, com les paraules de Montalbán i les
de Villoro formen ja part d'una altra època de reis caiguts: “como
la espada del rey Arturo, la camiseta de Diego Armando aún aguarda
que alguien merezca sus favores”.
Segurament algú deu
haver alçat ja el dit per a dir disculpen vostès, però el futbol
torna a tindre un Déu amb el 10 a l'esquena, i també juga amb la
cama esquerra. Algun lector d'aquestes ratlles ja haurà dibuixat en
els seus llavis el nom de Lionel Andrés Messi. No tan ràpids,
companys, perquè ja diem que el que Villoro escrivia a Dios es
redondo era una altre temps, sense Déu omnipotent però prolífic
en fills bastards de Zeus: Zidane, Ronaldo, Baggio, Matthaus, Raul,
Mendieta, Rivaldo. Una època en què el Barcelona encara malvivia al
post-dreamteam, el València disputava supremacies ancestrals i el
Madrid era patrimoni dels Galácticos. Més enllà, la Roja es deia
la Fúria i no passava de quarts mentre els mundials eren
l'escaparata milionària del Brasil de Ronaldo, au fènix recuperat
de mil lesions terminals, que no sempre guanyava perquè el futbol
s'estima l'imprevist com una primavera. I allà, erecte, Didier
Deschamps alçava la Copa del Món en èxtasi davant una França en
trànsit.
El futbol també es
drama. I Villoro baixa als seus inferns, els suburbis on hi ha les
històries anònimes de les víctimes del negoci, els qui no
arribarien, els qui mai serien aplaudits, els qui moriren a les
clavegueres, lluny dels ídols que es batien a l'arena entre crits.
Dels uns i dels altres parla entre monòlegs inesgotablement siderals
amb un Jorge Valdano tan lúcid com idealista: “¿Lo que importa es
el resultado? Ésa es una manera bastarda de ver el futbol”. I ara
comprenem les seues posteriors batalles èpiques amb Mourinho. I les
seues derrotes.
Com a bon sudamericà,
Villoro té la metàfora a la punta de la llengua, amb hipèrboles
tan habituals com l'aire que respira, sense perdre la ironia i
l'acidesa: “entre otras cosas, el fútbol vale la pena porque
Estados Unidos es un eterno principiante”. Bravo. Suau, enèrgic,
Villoro escriu amb gust per la cita, des de l'Odissea al
Tirant lo Blanch, i de
vegades – poques – cau en tòpics nacionals, com quan parla de la
“indústria metal-mecánica del fútbol”, referint-se a Alemanya,
per descomptat. Tòpics que li costen relliscades colossals: “Mis
padres venían de tradiciones separatistas (ella de Yucatán, el de
Cataluña) y no es de extrañar que se divorciaran bastante pronto”.
Trists detalls que no emboiren, però, una obra monumental, lluny de
la sistematicitat de El fútbol a sol y sombra de Galeano, més
a prop de l'impressionisme i l'espontaneïtat, però igualment
concebuda en homenatge a l'esport que construïm tots. Ell, Villoro,
li ofrena les paraules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada