La
immortalitat mai és del tot justa. Els bustos en marbre i les
apologies es reparteixen en dosis volubles, de vegades capritxoses,
però sempre hostils amb els individus
sense bandera, aquells que acaben per no caber en cap uniforme, i
intenten debades remar en un no man’s land imposat per les
circumstàncies. Martí Domínguez i Barberà és un d’aquells
maltractats per no encaixar del tot en cap motle. Periodista valencià
abans de tot, d’una sòlida trajectòria que creua bona part del
segle XX, no ha trobat en la posteritat el reconeixement reservat a
altres cabdills més amables als bàndols. Potser per això mateix,
per haver nascut en un país massa amant de les histèries i les
batalles fratricides.
Hi ha, però, qui encara reivindica la seua
memòria d’inclassificable, Nel·lo Pellisser ha volgut fer-ho en
El solc de l’escriptura. El discurs mediàtic de Martí Domínguez i Barberà
(PUV, 2012),
on ha analitzat la seua figura a través d’una obra tan completa
com poc estudiada. Martí Domínguez, conservador i catòlic, fou
sempre fidel a unes “actituds, més que adscripcions ideològiques”
segons Pellisser, entre els quals també hi ha havia un valencianisme
visceral, hereu de La Barraca
de Llorente i de la Dreta Regional Valenciana de Llúcia, que mai va
reprimir, ni quan li portà problemes. Un valencianisme d’horta i
flors de taronger que va quedar plasmat en obres com Alma
y tierra de Valencia o en tantes i
tantes peces d’aquell “periodisme sense urgències” del fill
d’Algemesí.
Pellisser
és tan detallista com manen els cànons acadèmics però
raonablement fresc a estones, fins on permeten aquests motlles. En
d’altres moments, però, cau en una teranyina teòrica potser
innecessària, sobretot a les introduccions dels diferents temes. Un
detall mínim, però, al costat del rigorós anàlisi que ens
ofereix. Un treball exhaustiu, que estripa des del lèxic a la
sintaxi de Domínguez, sense deixar de banda la seua omnipresent
ironia o la variació temàtica de les seues peces, pendents de
manera creixent pel seu país. I sense oblidar tampoc el detall
monumental que els llibres es fan de llibres, i per tant repassar la
llista de mestres i influències del periodista valencià.
L’estada
a Las Provincias com a metàfora inevitable
Malgrat
ser estudiant de dret, Martí Domínguez va
tastar aviat el periodisme en publicacions locals com Llevant,
a la seua Algemesí, però va ser a Las Provincias on trobaria una
estabilitat i la consolidació de la seua tasca. De fet, potser la
seua estada de 1949 a 1958 al capdavant del diari Las Provincias és
la metàfora perfecta de les actituds de Domínguez i la seua suau
evolució, des d’aquells abrandats discursos sobre l’Espanya
eterna, tan hereus del 98, passant per un filofeixisme fruit de
l’època, fins un valencianisme “crític, liberal i democràtic”,
com el qualifica Pellisser.
Hi ha certs indicis per
a pensar-ho. La seua feina en el diari del cap-i-casal, aquell que
havia dirigit Teodor Llorente, el seu mestre en la distància, va
alçar mil i una suspicàcies en un règim franquista al·lèrgic,
com tots els governs espanyols, a tota mostra d’identitat que no
fóra la castellana. És digna d’esmentar la incorporació al
diari, a iniciativa del mateix Domínguez, de veus de la cultura i la
literatura valencianes com Carles Salvador o Ernest Martínez
Ferrando. I tampoc cal oblidar que la primera menció a un treball de
Fuster apareix justament a Las Provincias. Casualitats? Cap ni una.
Això, però, són pinzellades innòcues al costat
de la seua ruptura final amb les
autoritats, per la seua crítica a la desatenció per part del govern
espanyol després de la riuada que assolà València l’octubre del
57. Un conflicte on uns veieren massa “localisme” i clara
“oposició”, i que va fer esclatar uns estires i arronses amb les
autoritats i la seua santa censura que ja venien del 1953, any del
primer dels expedients al periodista. Domínguez acabà per presentar
la dimissió davant les pressions oficials.
Com sempre, tossut, enèrgic, i incòmode per a
tots. De fet, el cas de la riuada fou la gota que féu vessar el got
de la inquietud del règim per l“exacerbado regionalismo” que
propugnava la capçalera valenciana, segons un govern paranoic
personificat en el seu delegat provincial. Especialment histèric es
mostrava en la persecució de la llengua: “el incoveniente de que
sin razón especial, aparezca en la Prensa diaria y, tan
señaladamente el empleo del valenciano”. Pecat capital a totes
llums.
“Oh
llengua dels meus pares, que s’aferra a no morir!”
La
llengua que li parlaren a casa marcà bona part de la seua vida,
cosa que deixa del tot clara l’assaig de Pellisser en una de les
seues parts més interessants i lleugeres. L’estima de Domínguez
per la seua llengua era sincera i visceral però també radicalment
coherent. Ho va demostrar des dels seus poemaris a les publicacions
on va treballar, amb de totes les limitacions i diglòssies que
vulguem però amb l’obstinació transparent del convençut. De
personalitat a prova de bombes, fou un abrandat defensor de la unitat
de la llengua durant una transició en constant atac de nervis, una
unitat que Domínguez no veia “renyida amb les particularitats
morfològiques i fonètiques que presenten en la pràctica les parles
dels valencians, catalans, mallorquins, etc”.
Clar. Evident. Massa i tot potser. Alguns no el
van comprendre, obcecats, els uns, en purismes paranoics, en molts
casos sense base històrica, o perduts, els altres, en secessionismes
equivocats des de l’arrel. Per això no dubtava a col·locar-se amb
els “lingüístas más tridentinos y fabristas”, la mèdula dels
quals compartia “en todo lo que sea no cerrarse a otras formas
potables valencianas o mallorquinas”, que
no eren més que variants com les altres, i no “dialectos, pues tan
dialecto es el de Ruzafa como el de las Ramblas”. Unitat i
diversitat més enllà del sant pare Fabra – “el punt de partença
junt amb els clàssics, però no la meta” – una suma perfecta
però difícil quan les banderes guanyen al seny, i és que aquell
conflicte no era més que una orgia política. I ell ho sabia.
Potser per això intentà posar la pau impossible
fins que perdé les ganes i la veu. Pel camí, però, deixà unes
últimes fiblades d’un sentit comú que convindria recordar de tant
en tant, quan alguns trauen a passejar fantasmes estúpids: “Que
nuestro concepto de la unidad idiomàtica – nunca uniformidad –
sea más flexible, más rico, que la concepción que rige en el
germánico París de Richelieu, o en el Madrid de la Meseta, de los
Austrias y de los Borbones, dos dinastías de tierras adentro”. I
el barret que torna al seu lloc després d’un sonor chapeau!.
Qui sap si Martí Domínguez i Barberà és tan incòmode com el
mateix Llorente justament per això, perquè ens fa veure que la
dreta d’aquest país no sempre va ser com és, i, el més
important, que no existeix cap llei natural que la decante a
l’autoodi i a l’anticatalanisme més irracional – que amaga, en
el fons, un espanyolisme antivalencià clar i ras. Qui sap. Ell, en
tot cas, era un valencianista de dretes, conservador i catòlic, però
infinitament genuí. Amb les contradiccions que vulguem i que
trobarem de segur perquè per sort encara no ha nascut l’home pur i
perfecte ideològicament. Un valencianista que es mereixeria, de tant
en tant, una mica més d’atenció. Tot açò, però, són només
paraules al vent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada