En realitat, Vicent
Andrés Estellés va fer com tots els qui algun dia agafen un teclat
i comencen a escriure, és a dir, fabricar unes inconscients,
llargues, irregulars, vitals memòries. Tant és si ho feia amb els
versos que li concedirien la posteritat. Un dia, però, es va asseure
a escriure unes memòries d'aquelles com manen els cànons: amb el
títol a la portada. Ara les podem llegir, són Animal de records
(Bromera, 2013), el llegat d'Estellés en prosa. Inevitablement,
sonen a redundància, a cada línia pensem “això ja ho hem llegit
en alguna altra banda”. I sí, és cert, ho hem llegit als seus
versos, que ara estira i eixampla, anys després, en la fonda mirada
enrere del jubilat a la força.
Com a tots els poetes
que s'entesten a escriure en prosa algun magne paper pretessament
narratiu, a ell també se li escapen les metàfores per les mànegues
de la camisa. En una primera part, el “Tractat de les maduixes”,
Estellés observa espectres, ací el pare, allà la mare, allà també
la tia i més enllà aquell veí d'una infantesa que domina pàgines
i pàgines. Són els seus, la família, la gent del poble, del seu,
els qui el van fer com eren, evocats en imatges discontínues.
Entre línia i línia,
s'escola la confessió: “Escriu fill, escriu, encara que tan sols
siga per mi... I és per ella, sols per ella, que continue escrivint,
fent llibres, embagulant folis i més folis”. Ho escriu tot amb la
pena amb què es contempla allò immòbil. És la nostàlgia, la
mentida del passat, sabuda i expressada amb una senzillesa sublim:
“Abans tot era més senzill, no dic que millor”. Estellés fa
desfilar bocins de records grisos, clars, granítics, boirosos, de
dies llunyans i “humils”. Unes memòries, doncs, parcials – com
totes – però volgudament fragmentàries.
Hi ha moments que es
repeteixen com una obsessió, arrapats a la memòria: la mort de
l'oncle, la mort del iaio,... I és que qui mira enrere es troba amb
la mort. No pot ser d'una altra manera. La d'aquestes pàgines és
una mort concreta, perquè Estellés no s'estimava del tot les
majúscules i les abstraccions, només uns instants, unes mirades,
uns ossos, unes despulles familiars, uns silencis xicotets i densos.
Ací i allà, hi ha
racions de sexe, paraules d'aquelles que el feren pícarament famós,
versos que en poesia passaven encara per eròtics però ací, quasi
lògicament, esclaten en pornogràfics. En poesia, Estellés ostenta
pocs eufemismes; quan narra, cap ni un.
En la segona part, “Els
Quaderns de Bonaire”, formats per escrits de circumstàncies,
Estellés incideix sovint en el seu estil assagístic, de sobres potable: “En tot cas, sóc un escriptor absolutament i
deshonestament asistemàtic. Mai no he pogut seguir cap sistema”.
Hi ha, en aquests textos, l'obsessió pel menjar de qui en sap una
necessitat sagrada, unes pàgines en què costa no veure darrere a
Josep Pla, callat, assentint silenciosament a cada afirmació
reaccionària del poeta: “La pobresa d'imaginació de les gents és
clamorosa, i el resultat és que cada vegada es menja menys arròs i
menys pa”. Sí, abans també plovia més i els esquirols volaven
entre les copes dels arbres de punta a punta del país. Què hi
farem.
La llengua fresca i
genuïna de l'Estellés poeta es torna aquestes memòries, de vegades,
menys espontània, amb tics d'una època que venerava el model
oriental del català que tant promogué Fuster. Només de vegades,
això sí, perquè en general, les memòries d'Estellés s'erigeixen
en un torrent de moments que vencen l'oblit, com la galtada a del
professor i el pare que en saber-ho encara decididament,
imperialment, el camí de l'escola on el seu fill no tornaria mai
més.
Animal de records són
episodis discrets i inoblidables, observats i escrits des d'un enyor
“salvatge” però estranyament estoic, són les memòries del poeta del record que era Estellés. Per al seu devot lector, seran
sense dubte un altre paper a venerar, una mica més exòtic i
perifèric de l'acostumat, però igualment poderós. No és
d'estranyar, això, al capdavall, són unes línies més del poeta valencià
que va arreplegar la veu de tot un segle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada