Dins Caràcters, núm. 72.
Si camines per un dels carrers
més cèntrics de València, entre les seues milions de botigues de multinacionals
de roba pots trobar una llibreria. No una llibreria entranyablement xicoteta,
heroica i això que ara diuen independent, no, un gran supermercat de llibres.
El seu aparador, com podem comprendre, és l’avantsala del triomf –en vendes o
en fama– i les superestrelles de les lletres actuals es disputen l’espai amb
correcció enganyosa. És ací on la literatura valenciana mostra les seues
carències: normalment, els llibres en valencià són el toc exòtic, quasi sempre
desapareguts de les primeres línies del front, amagats en prestatges subalterns.
L’escena es repeteix en altres grans llibreries, on només un autor se salva
d’aquesta deriva cap a la discreció literària: és Ferran Torrent.
No
és casualitat. Des de fa un temps, l’escriptor de Sedaví s’ha convertit en
l’únic nom capaç de competir en la lliga generalista.
Cosa molt d’agrair, clar. La recepta del seu èxit és coneguda i té poques excepcions:
tocs de novel·la negra, renúncia a experimentalismes i dosis d’actualitat
valenciana amb embranzides neocostumistes. En la seua última obra, Un dinar qualsevol (Columna, 2015), els
ingredients es repeteixen. Per què canviar el que funciona, pensarà. I és que
Ferran Torrent va escriure molt probablement la seua gran obra amb Gràcies per la propina, qui sap si
perquè es tractava d’una mirada enrere, i després va posar el pilot automàtic.
El que ha vingut després, doncs, han sigut narracions correctes d’una
actualitat enfangada. De fet, posades
una al costat de l’altra, les obres de Ferran Torrent són –i seran– una crònica
novel·lada de més de trenta anys d’història valenciana. Un dinar qualsevol continua la saga, amb voluntat de thriller
polític que la falta de tensió deixa en novel·la potable sobre els últims
batecs de la societat valenciana abans de les eleccions de maig de 2015.
Torna
Torrent, doncs. Eixa és la notícia. Bussiness
as usual. Les novetats, ací, les imposa el temps i els canvis en la
societat valenciana, no el motlle narratiu.
En aquest cas, la història gira al voltant de Marc, un periodista precari
–redundància?– que investiga el rerefons de la venda del solar de Mestalla i
acaba envoltat per tèrbols –més encara– negocis entre droga i una corrupció que
“no és un modus operandi sinó un modus vivendi”. La ja coneguda cara B del País
Valencià, al capdavall, contada una vegada més a través d’un personatge que fa
enyorar Butxana o Petit, i per un autor que, amb el temps, ha comprovat que “es
quedava curt” en els seus retrats, perquè la realitat feia bo el tòpic i
superava una vegada i una altra la ficció.
La
recepta, deia adés, és coneguda i Un
dinar qualsevol no l’evita: molt de diàleg categòric farcit d’acotacions i
una narració sense experiments, de vegades massa teleconduïda. De fons, clar,
el paisatge imprescindible: el País Valencià, especialment la seua capital, que
Torrent conta amb pinzellades de guia turística, com si escrivira per a un
lector foraster –ho fa, certament. Una societat ofegada de crisi i de pèrdua
d’independència d’una mitjans de comunicació cada vegada més servils a un poder
que no poden contrarestar. Després de tot, el panorama que dibuixa la novel·la
és el de després de la desfeta: “ací, per on jo camine ara amb una botella de
vi per als amfitrions i comensals, els camps continuen erms com a conseqüència
de la crisi econòmica i allò que havia de ser un solar especulat és un paisatge
àrid, llevat d’algunes parcel·letes que els amos que ja no la cultiven arrenden
gratuïtament perquè la terra no s’hi deteriore”.
Ací
i allà, mentrestant, algun tret decidit, contundent i cert: “Els polítics, els
que estan al poder, no són sinó la corretja de transmissió del poder econòmic.
¿No has observat que gairebé no hi ha cap empresari imputat per corrupció?”. En
aquests instants, la narració més despullada deixa pas a la idea, a la voluntat
d’assaig, emboscada en converses o descripcions. Hi ha molt a opinar, després
de tot. Massa anys, massa bitllets, massa cobdícia.
I
és que Un dinar qualsevol és, també,
la crítica més indissimulada a una època que sembla que s’esgota ja, almenys
parcialment. Lluny queda, tot plegat, el temps en què “els notaris, les cases
de prostitució de luxe i les marisqueries eren els pilars bàsics d’una festa
que intuïen interminable”. No era interminable, ja ho sabem. També Torrent, que
li acaba de dedicar un altre brindis. Va per tots vostès, sembla dir, amb la
copa a la mà, i per totes les seues derrotes. Uns fracassos que, per cert,
també són els nostres. Que els déus, o el temps, ens perdonen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada