L'Hotel Adlon en 1926. Bundesarchiv. |
Dins Lletraferit #6
L’amor és més fort però l’odi
dura més. Per això els bons records s’enyoren i les cicatrius s’amaguen. Passa
també amb les ciutats: idealitzen esplendors que un dia s’afonaren en la
història i miren cap a un altre costat per a no veure vergonyes patides entre
plors o aplaudiments. Tot això tan solemne val, supose, per a totes les ciutats
del món –almenys del món “occidental”, clar. Per a totes excepte per a una. Per
a Berlin no valen estos aforismes. Perquè Berlin és, en sí, una immensa ferida
coagulada.
Quan tenia
vint anys vaig anar-me’n cap allà per a passar un temps de la meua vida sense
saber encara que feia unes dècades, en un moment d’eufòria fúnebre, els grans taumaturgs
militars nord-americans havien predit que aquella capital seria la segona
Cartago. Eren de l’estirp d’aquells generals “tan bons”, com deia el periodista
català Eugeni Xammar, que “no comprenen que la gent prefereixi morir de mort
natural”. Així, afirmaven amb certesa que dels enderrocs i de la pols no havia
de sorgir mai més una ciutat com la que havien somiat reis, kàisers, presidents
d’aquella República en erupció que fou la de Weimar ni tampoc, clar, führers
messiànics. Ja no hi hauria més palaus a imitació de Paris, ni més jardins ni
més barris obrers on es maleïra la vida, tampoc hi hauria més fàbriques ni
carrers per desfilar glòries o indignacions ni estacions de ferrocarril per
arribar o per a fugir. Berlin havia
pagat el preu de la història. Berlin era cendra.
Tampoc hi
hauria lloc entre la vida, segons les prediccions dels mestres de la guerra, per
a l’Hotel Adlon, aquell temple neo-barroc –i estil Luis XVI, per als
catedràtics– de principis de segle XX . S’equivocaven, clar. Sinó, jo no hauria
passat per davant de la seua porta amb pudor a ric el meu primer dia allà quan,
mig perdut i amb unes ganes infantils i irrenunciables de plorar i d’amollar a
córrer fins a València, vaig passejar Unter den Linden fins la Porta de
Brandemburg, tot per a conèixer la que havia de ser la meua ciutat durant un
any. Perdó als amants de la Pax Social per allò de la pudor, però el cert és
que l’Hotel Adlon, com Berlin sencer, ressorgí contra tot pronòstic de les
cendres i, a diferència de la capital, recuperà intacte aquell aire
aristocràtic, llunyà, de riquesa exagerada, ostentosa i inexpugnable.
Perquè el luxe
insultant sempre havia estat allà. Almenys des que l’empresari Lorenz
Adlon pensà, a principis del segle XX,
que Berlin necessitava imperiosament un hotel modern, símbol d’un poder que
altres ja mostraven en Londres, París o Viena. Fou això més o menys el que l’empresari
digué a Wilhelm II per convèncer-lo. Amant com tots els aristòcrates de les
promeses d’esplendor etern, el kàiser no tardà a intercedir amb els propietaris
del Palau Redern, en la Pariserplatz, al costat de la Porta de Brandemburg. El
palau caigué i s’alçà l’Hotel Adlon, que obrí el 23 d’octubre de 1907, per a
ser l’orgull d’una oligarquia local que no sabia que aquells murs estaven destinats
a ser l’epicentre d’aquell Berlin. I també de la Història.
I és que contar la vida de l’Adlon és contar la vida de la ciutat de tots els amors i
tots els odis. Entre les ambaixades de França, Estats Units i Regne Unit, i ben
prop dels edificis governamentals de la Wilhelmstrasse, l’hotel es va convertir
en punt de trobada dels homenots influents de l’època, i va ser testimoni
d’excepció dels canvis polítics que portaren a Alemanya de la histèria a la
foscor.
L’Adlon es
convertí en l’àgora on se citaven no només celebritats com Chaplin o Mann, o
polítics com Roosvelt o Hindenburg, sinó també esquadrons de corresponsals
estrangers, disposats, entre copa i copa, anant i tornant de les rodes de
premsa que tenien lloc als propers ministeris, a narrar el que passava al país.
Per allà, per exemple, passaria l’home d’aire britànic amb barret i gavardina
que abans citàvem, de nom Eugeni i de cognom Xammar, abans de retratar les
convulsions dels vint i trenta en les seues brutals cròniques per als diaris La Publicitat –de 1922 a 1924– i Ahora –del 1930 al 1936–, recollides ara
en dos volums imprescindibles: L’ou de la
serp i Crónicas desde Berlin.
El que
passava, per cert, no era poca cosa. L’efervescència política de la República
de Weimar estava portant a Alemanya decididament al conflicte. “No hi ha lloc
per als fills de Medea en aquest drama”, diu Eric D. Weitz en el seu assaig Weimar Germany. Promise and Tragedy, un
dels millors retrats d’una època, per a Berlin, d’alliberaments culturals i
socials però també d’enverinats vassallatges polítics.
Els anys trenta
i quaranta feren oblidar aquella república que havia nascut morta: l’ascens del
nazisme, la seua victòria, la guerra, i després l’Harmagedon. Sobre Berlin van
caure 68.000 tones de bombes: mines aèries, fòsfor i bombes explosives. Una
tempesta de foc que el món, amb el parèntesi d’Hiroshima, no tornaria a vore
fins Vietnam. La ciutat era un solar. Curiosament, l’Adlon, que havia operat
amb normalitat durant la Guerra, no va patir massa danys. Amb un luxós búnquer
antiaeri i un enorme mur envoltant la planta baixa, l’hotel sobrevisqué en un
primer moment a l’Apocalipsi. La nit del dos de maig de 1945, però, un foc iniciat
en el celler per soldats de l’Exèrcit Roig acabà amb l’edifici principal. L’hotel
ja era un trofeu de guerra.
“De l’Adlon només
quedava l’estructura”, deia el corresponsal de la CBS William Shirer, el 31
d’octubre de 1945, en un text recollit en End
of a Berlin diary, la segona part del seu diari de corresponsal entre 1934
i 1941. En la porta de l’hotel, “cosida a trets i a metralla, que tantes vegades
havia creuat jo durant els meus anys en Berlin, hi havia un anunci, que deia
valentment que continuaven servint el ‘Five O’Clock Tea’”. On, però? “A través
dels forats oberts en els murs del que un dia fou un famós hotel, no es veien
més que enderrocs”. El somni de Lorenz Adlon i del kàiser Wilhelm era història.
L’edifici
principal fou enderrocat el 1952, i les dependències que encara quedaven en peu
tingueren diverses funcions fins la seua definitiva demolició en 1984. La
situació de l’edifici, just al costat del Checkpoint més famós del Mur, no
ajudava. En una mena de zona d’exclusió, la Pariserplatz era un solar de la por.
Quan el Mur caigué i la retòrica del capitalisme
entonà odes, a l’Adlon se li concedí una segona oportunitat. Fou en 1995, quan
començà a construir-se un altre hotel amb el mateix nom i vagament inspirat en
l’original. És el que poden gaudir els rics d’ara i fotografiar els turistes de
sempre, el mateix que vaig passar de llarg aquell dia de 2010, angoixat i
ignorant de tantes coses, mentre fugia sense saber-ho de la postadolescència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada