Si llegírem més no criticaríem menys però sí millor. Després
de tot, som un animal perpètuament insatisfet –o somiador, si ens estimem més l’optimisme–,
i ens mou un comprensible i irreprimible desig de verbalitzar-ho. Parlem massa,
probablement, i critiquem com respirem: de manera necessària i desapercebuda. Hi
ha qui ho ha sabut sempre, això. Joan Fuster, per exemple. Ell, precisament,
que potser tinga el rècord mundial de rebre crítiques d’oïdes, maldestres, deshonestes,
estúpides, motivades pel comentari de repetició i no per la lectura dels seus textos. I sí,
clar, a Fuster se’l pot criticar molt, però cal llegir-lo, primer. Almenys això.
Ell també criticà, clar. I molt. Fuster va ser moltes coses: un
escèptic consagrat a creure, un erudit tradicional però incòmode, un ideòleg
disfressat d’hedonista... però sobretot un crític. Honest, això sí. I és que no hi ha ni una
sola línia seua que no valore un pam o altre del món que el rodejava, per dins
o per fora. N’era ben conscient, per cert. I se’n feia càrrec. La seua obra,
fragmentària, ingent, regular, està sempre alerta, per a pensar, per a valorar,
per a destriar, per a descartar, dins dels límits reconeguts del seu
coneixement. És eixe per damunt de tot, i no el pamflet polític, el valor
màxim dels seus papers.
No se n’escapa, de tot açò que
vinc dient, Combustible per a falles,
un conjunt d’anotacions i articles sobre la Festa –en majúscules, per què no?– publicat el 1967 i massa poc conegut a hores d’ara.
Dic “massa” perquè, de fet, potser el de Fuster és, a dia de hui, el millor
llibre sobre les Falles que s’haja escrit mai, i Fuster, potser, l’escriptor
valencià que més crítiques haja rebut des del món dels ninots i el foc. Paradoxa
o tòpic, allò cert és que costa trobar cites i reconeixement, dins del món faller, al llibre que
més i millor ha pensat el seu fenomen.
I criticat, per suposat. Fuster és
l’antonomàsia dels Jocs Florals. Ell és un susceptible, un crític, torne a
repetir. Res és innocent. Menys les paraules i menys encara en ell. No pot
escriure sense assajar, ni referir sense opinar. Hi ha encara qui es pregunta
per què va deixar la poesia. És extremadament senzill: perquè no podia
aguantar-se. La seua literatura és una conversa permanent, fluïda, una sobretaula
eterna, il·lustrada i atípica: moltes preguntes i indagacions, poques respostes
i generalitzacions. És l’antifanàtic, al cap i a la fi.
Així les coses, Combustible per a falles no podia ser
una muntanya absurda i panxacontenta d’elogis. No ho fou, de fet. El que hi ha,
és un llibre sobre les Falles que no fa sinó pensar, a través d’aquestes, el
poble valencià, esdevenint així un assaig antropològic, divers i contundent, una
reflexió profunda al voltant d’un esdeveniment que ja aleshores començava a ser
mastodòntic. Tant ho era, per cert, que sobrevola el llibre un temor insistent
a una certa desvirtualització de la festa: massa de tot, sembla dir Fuster: “tant
d’acte oficial i oficiós, ¿no està a punt de convertir les falles en un apèndix
administratiu?”. És el perill, no només de les Falles, sinó de totes les
manifestacions populars, en el fons. I encara estàvem als seixanta...
Supose que seria criticat per
coses com aquestes. No és d’estranyar,
si per un llibre innocent com El País Valenciano fou cremat en efígie,
precisament en la Cavalcada del Ninot de 1963. Quin remei, però, si la lucidesa
sempre ha tingut el preu de la incomoditat, i més quan és volguda i reiterada. L’avís sobre la instrumentalització de la
festa no és, de fet, l’única pedrada del llibre, també hi ha munició per a la
pròpia natura de la gran festa satírica
–segons diuen les guies de viatges, no tant si recordem l’època de Rita Barberà,
però en fi. Fuster apunta on fa mal, en aquest punt: “els fallers s’han burlat,
fins ara, de totes les coses humanes i de part de les divines. Potser de l’únic
que, en realitat, no s’han burlat o, en tot cas, no han fet amb massa
insistència, és de les falles mateixes”. Costa no donar-li la raó.
No
pensem, però, que aquesta és la línia del llibre. No és així. Hi ha l’elogi
també, la reverència sincera: a l’ambient, als pasdobles, al soroll, al foc ritual
o a la melangia intrínseca de l’artista faller, que sap que crea per a cremar: “no
és admirable?”, pregunta. Sí, ho és. Per què no dir-ho, les Falles són probablement
l’espectacle humà més volgudament impertinent a aquella ànsia tan humana
d’immortalitat, de postergació eterna. “Al punt que hom naix comença de morir”, deia Pere March, i abans d’ell tants poetes clàssics i després tants altres. En el cas de les
Falles més exageradament encara, si cap. Fuster ho sabia i ho aplaudia: “jo no
sóc dels qui s’esqueixen les vestidures perquè els nostres conciutadans
s’inclinen a gastar més diners en traques o en cavalcades que en compres de
peces als seus museus o a editar els recalcitrantment inèdits sermons de Sant
Vicent Ferrer”. I fins i tot més clarament: “diguen el que vulguen els
moralistes, l’home va ser creat per a passar-ho bé en aquesta vida i guanyar de
passada algun duro amb mires al testament”.
És el
Fuster més pretesament descregut, més de sobretaula. Una llicència, una pose, al capdavall, abans d’anar més
enllà. Perquè sempre torna, l’ideòleg . Les Falles són això, diu: hedonisme
impertinent, molt bé, però també alguna cosa més: “el poble, a tot arreu,
acostuma a manifestar, de tant en tant, una profunda vocació moralitzant, i les
falles són la modalitat valenciana d’aquesta tendència. ¿Saludable, perillosa?
En part, perillosa. De vegades, això pot induir a l’engany: a l’autoengany.
Quan en una falla cremen una aparatosa escenificació de la malignitat
burocràtica, de les indecències polítiques, de la cursileria del nou ric, de
l’astúcia de l’estraperlista, el poble pot arribar a creure que en queda venjat. La il·lusió és candorosa”.
Perquè no hi ha venjança, ve a dir. Cremeu una vegada a l’any, que ells vos
cremaran els altres tres-cents seixanta-quatre dies. Matís inevitable, per a un
Fuster compromès que no tarda a llançar una concessió a l’optimisme: “malgrat el que
acabe de dir, trobe que és un símptoma de salut, i un recurs de salut: en tant
que protesta, en tant que insolència protestatària sorgida del poble, la falla
em sembla una gran cosa”.
Sorgida del poble, diu, i és que
no pot evitar, a estones, una certa nostàlgia de les falles “d’abans”: més xicotetes, més populars, menys pretensioses. El seu escepticisme, després de tot,
no és mai ni total ni invencible. Fuster no fa sinó reivindicar l’essència –perdó– de la festa per damunt
de sumptuositats arquitectòniques i institucionals: elogia la crítica
ancestral, la festa popular, l’epicureisme inconscient del foc, l’alegria de i del carrer. Per això torna al principi, a
una falla de barri, de poble, que és, diu “encara una falla domèstica, per a ús
d’indígenes, carregada d’insubornable perspicàcia local. Que és com deuen ser
les falles. Almenys, això és el que s’ha dit sempre...”. Era 1967. Vora cinquanta anys i dos o tres
diluvis universals després, l’advertència encara continua en l’aire, surant, entre el negre fum de la crema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada