Una de les manipulacions més colossals – i
esteses – en aquesta nostra benvolguda Iberia és la de presentar projectes
polítics com a entelèquies, matèria apta només per a consum de bojos i altres
pertorbats mentals. Ho podem comprovar fàcilment només col·locar-nos davant el
televisor i rodejar-nos d’una amable cort de sentacàtedres amb corbata asseguts
al voltant d’una taula de debat de La Sexta. Aquests gurús de la sociopolítica
despatxaran ràpidament, amb un posat que va des del paternalisme benintencionat
a la fatxenderia més coenta, “quimeres” polítiques com els processos
d’autodeterminació dels pobles o la construcció de societats econòmicament més
igualitàries. Independència? No home, no en feu cas, només un conglomerat de
fosques idees cuinades per uns pocs bruixots tenebrosos que han intoxicat el
poble ingenu. Contra aquestes idees paranoides d’emancipació només poden
presentar la seua alternativa, com a obra sacra i inevitable de la natura, com
el més normal i lògic i comprensible. Apel·len llavors, solemnement, al sentit comú.
Antonio
Gramsci era un home perillós, tant que es va passar més d’una dècada a les
presons de la Itàlia feixista, de la manera més natural, normal, lògica i
comprensible. No és d’estranyar que li pegara voltes al tema del sentit comú.
Ho fa en La política i l’Estat modern (en castellà a Península, 1971), una obra a estones densa però a
d’altres d’una lucidesa transparent, com quan tracta, precisament, la
volubilitat d’aquest terme: “El sentit comú no és una concepció única, idèntica
en el temps i en l’espai: és el ‘folklore’ de la filosofia i, de la mateixa
manera que aquesta, es presenta en innumerables formes”. Alerta senyors
tertulians, martells d’heretges separatistes i comunistes. Alerta.
Segons
l’escriptor italià no hi ha, doncs, el sentit comú, sinó molts, eternament
canviants depenent de pobles, èpoques i classes socials. El sentit comú no
volia dir el mateix a casa d’un retor de Pensilvania del segle XIX que a un
barri obrer Florència fa quatre minuts. En època del fundador de l’Unità, per
exemple, la religió subministrava bona part del capital del sentit comú de la
societat italiana, però, tot i així, “tota religió, fins i tot la catòlica, és,
en realitat, una multiplicitat de religions diferents i sovint contradictòries:
hi ha un catolicisme dels llauradors, un altre dels xicotets burgesos i dels
obrers de ciutat, un de les dones i un altre dels intel·lectuals...”. Així, no
hi havia més acceptar que referir-se a aquell concepte “equívoc, contradictori,
multiforme” com a prova de la veritat era “absurd”.
Què fer? No cal
dir que per a Gramsci, en la línia de Marx, s’imposava la necessitat d’introduir
en aquell magma ideològic “noves creences populars, és a dir, d’un nou sentit
comú i, per consegüent, d’una nova cultura i d’una nova filosofia que s’arrelen
en la consciència popular amb la mateixa força i la mateixa imperativitat que
les creences tradicionals”. Lluny d’aquesta voluntat transformadora, els noventayochistas
del s.XXI, columnistes a sou de El País, El Mundo o ABC, encara es lamenten
agrament del destí de les Espanyes, i invoquen, no menys dramàticament, una
mica – només una mica – de sentit comú.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada