El
domini de la tensió és un arma que cal no menysprear. Molts ho van
comprendre. Pocs en van fer un art. Al cinema, per exemple, tenim el
senyor Hitchcock i els seus infinits deixebles. A les lletres, els
amos de la tensió tampoc no escassegen. En la seua última novel·la,
Josh Bazell ha aconseguit fer un exercici molt reeixit de control de
la tensió, sense renunciar, però, a anar més enllà, i construir
una obra potent, de prosa brutal, eixuta, sense eufemismes . És Wild Thing (Bèstia) que ara presenta Bromera (2013).
Ara,
no us estranyeu si a les poques pàgines penseu que esteu davant
d'una pel·lícula de sobretaula d'Antena 3 d'aquelles que
refregeixen amb oli cremat el mite del Llac Ness, en què un grup
d'experts arriben a un poble de Minnesota per investigar l'existència
d'un mostre a les aigües del llac local. Però tampoc us estranyeu
si poc després d'unes línies vos traieu el barret amb la bomba
atòmica d'ironia i mala llet que construeix Bazell, en què hi ha
lloc fins i tot per a una fanàtica, teatral i gens gratuïta Sarah
Palin.
I és
que de la mà de la governadora d'Alaska assistim a un autèntic xoc
de cosmovisions, entre ciència i religió, tan nítid als EUA. Palin
és, però, un personatge secundari al costat de Violet Hurst o,
especialment, de Lionel Azimut, el metge de l'anterior novel·la de
Bazell, ara perseguit per la màfia. Home àcid, sarcàstic fins
l'extrem, d'una socarroneria que entre conversa i conversa arranca
inevitablement un somriure cínic: “El problema del món no és que
hi hagi gent irracional. El problema són els que activen i
desactiven la raó en funció del que creuen que els sortirà a
compte”. Bravo.
De
fet, un dels millors punts de la novel·la són sense dubte els seus
diàlegs voltaics, subversius a estones, amerats de lucidesa,
ciència, religió, sexe que no passa dels llavis, violència i
grolleria. I aquest darrer tret resulta important, ja que fa la
traducció de l'anglès al català especialment complexa cada vegada
que intuïm l'omnipresent fuck de l'original. Detalls, només, en una
novel·la on, d'altra banda, no hi ha lloc per a maniqueismes. El de
Bazell és un món que no es divideix entre bons i roins perquè
directament no hi ha bons, on la sang és sovint moneda de canvi,
deprimit, i discret, però que ens guanya una riallada cada cert
temps. Una riallada que ens retrata.
A
Wild Thing hi ha, per damunt de tot, la ironia. Omnipresent i
quasi omnipotent, fins i tot aquella arrecerada a les notes a peu de
pàgina, que tant fa recordar la genial Ronda naval sota la boira
de Calders, una obra que molt probablement Bazell no coneix però a
la qual fa un homenatge inconscient i constant en la distància.
Ironia
contra tot i tots, que porta a la inevitable crítica política,
especialment pel que fa a l'energia i el medi ambient, podrits de
corporacions, corrupteles, lobbies i diners. I no només això,
perquè a poc a poc i sense perdre la tensió, Bazell fa l'escànner
més descarnat de la societat nord-americana: “De la mateixa manera
que els conservadors creuen que els pobres tenen la culpa de no ser
rics, els progressistes creuen que és culpa seva que siguin
incultes”. Violenta, fanàtica, superba, corrupta, no hi ha lloc
per a una candorositat qui sap si encarnada per aquell Barack Obama
que anava a canviar no se sap què ni com, un president finalment caigut de l'Olimp de les ingenuïtats. Ben fet.
Quan
acabem, tenim la sensació d'haver vist una pel·lícula molt
entretinguda, gens gratuïta, descollonantment irònica, certament
subversiva. No és una pel·lícula. És un llibre. I es diu Wild
thing.
Subscric el post de la primera línia a l'última. Molt bona ressenya Carles: lectura més que recomanable per a l'estiu.
ResponEliminaMoltes gràcies Xavier.
ResponElimina