“Allò que compta és jugar i vèncer bellament. Després pots
perdre, però amb estil”. Sentències com aquesta són cada vegada
més estranyes en un món de l'esport que dia rere dia s'agenolla una
mica més davant cavallers de pes bíblic com el resultadisme imposat
per uns diners que només saben de xifres. Jugar bonic, aquella idea
tan simple, comença a ser matèria de subversius, de revolucionaris,
com l'autor de l'aforisme amb que començàvem aquestes línies. És
Marco Manzoni, un dels majors periodistes esportius italians de tot
el segle XX. Un home que encara creu en l'esport. El de sempre, el
que ens alça del seient amb un crit transparent d'eufòria. El dels
ancestres.
Gianni Mura li ha dedicat un llibre, que es diu Tanti amori.
Conversazioni con Marco Manzoni (Feltrinelli 2013), on Manzoni fa
balanç del que és per a ell l'esport. I en rescata l'esperança.
La del futbol, rei omnipotent, en primer lloc. Lloa decididament la
“minoria ètica”, com ell l'anomena, que fa creure encara –
encara! – en el joc: Menotti, Valdano, Guardiola. Sempre
subversius, artesans de la pilota, creadors de màquines de produir
bellesa, comandades sovint per aquell boig meravellós amb el número
10 a l'esquena. Un jugador, un estil, a qui Manzoni professa vertader
culte: “La bellesa del futbol és, des de sempre, el número 10”.
I allà Maradona, Messi, Corso. I la bellesa, sempre, innegociable.
Al·lèrgic al resultadisme, doncs, és un enamorat inevitable
d'esquadres d'aquelles amb aurèola romàntica, que a la seua Itàlia
es personifica en el Chievo Verona, un equip de barri que guanya en
San Siro com “David que bat Goliat”. Inevitable també que siga
un rapsoda del Barcelona de Guardiola i de l'Espanya de Del Bosque,
i un crític àcid dels equips de Mourinho. Cavallerós fins a la
ingenuïtat, Manzoni és un amant del joc net, estètic, aeri,
compromès, ètic i per tant enemic públic de la trampa, el dopatge,
el joc prostituït pel resultat i els marcadors a 0.
Manzoni, gràcies als déus, no només s'atura a parlar del futbol, i de passada
ens recorda que afortunadament hi ha molt més al món de l'esport.
El ciclisme, antic monarca derrocat i en l'exili, és una de les
seues passions. Una mica erosionada, però, per anys de positius i
descrèdit. Elegíac amb Pantani, s'alça novament tossut contra el
trampós, i recorda aquelles paraules de ràbia del campió bretó
Bernard Hinault: “El dopat és un que roba el pa”. Les gràcies.
Lluny de les peces redonament perfectes i líriques d'un Galeano a
qui admira, Manzoni escriu pàgines molt més periodístiques, que es
mouen entre embranzides de lucidesa, de passió, de poesia, sovint
perdudes entre línies més trivials i planes: “I tothom té el seu
fil rouge: un amic, un carrer o un campet, i l'alegria de la pilota
que rodola”.
Com a cloenda, després d'algun que altre article sobre música i
gastronomia, Tanti amori ens reserva una entrevista amb aquest
exegeta de l'esport, una conversa que es converteix en una biografia.
La vida de Manzoni és, al capdavall, la del periodisme esportiu
italià de la segona meitat del segle XX. De la Gazzeta dello
sport a la Repubblica, dècades en què tot ha canviat
però, contradient Il Gattopardo, res no ha continuat sent
igual. Perquè els ídols ja no són els ciclistes evocats per tothom
com superhomes nets i lliures de tot pecat que volaven per muntanyes
en blanc i negre, perquè al futbol les samarretes ja porten
publicitat, perquè ja tot – o quasi tot – es compra amb diners.
Perquè tot ha canviat. O quasi tot. I és que malgrat totes les
dècades passades, Manzoni torna als orígens, a l'esport de sempre, al bri
d'esperança que resta entre tant d'escepticisme àcid.
Tanti amori s'alça, així, com una rèplica als descreguts,
una apologia de l'esport primigeni – pur, si és que és de veres
que existeix aquesta paraula –, aquell que encara existeix malgrat
tot i tots, refugiat a penes a la revolta de Giggirrivva que va dir
que per diners que li donaren no se n'anava del seu Cagliari, al
record d'un partit lleuger de xiquets en un camp urbà sense
porteries, a la pedalada neta del ciclista que no es ven, a Robbie
Fowler dient que allò que havien xiulat no era penal, o a l'abraçada
monolítica entre rivals després d'un combat de judo. L'esport dels
ancestres que batega, viu, encara. I per molt de temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada