Ortega i Gasset |
Supose que sentiran un profund despago i/o inquietud en
saber que la interessantíssima campanya electoral que ens estan regalant les
eleccions de 2015 només ha sigut un remake, que més enllà de les circumstàncies
concretes i dramàtiques –crisi salvatge, estafa no menys salvatge, etc– el
motlle discursiu i de pensament polític és en molts aspectes el de sempre. Perquè
no sé si seran conscients que els mals
que s’imputen a Espanya –torne a repetir, més enllà de les dramàtiques
circumstàncies– es repeteixen, i que les solucions
que es recepten es veu que també, almenys en boca dels ideòlegs que poblen
els debats entre candidats, les tertúlies televisives, els perfils de Twitter o
les columnes dels diaris.
“En definitiva, lo que se sigue
predicando sobre España y sobre su problemático ‘ser integral’ no ha
transcendido, en nada que parezca fundamental, de los lindes impuestos por el
‘regeneracionismo’ del 98 castellano”. Són paraules de Rafael Lluís Ninyoles en
Madre España, un assaig publicat ara
fa trenta-sis anys i tan imprescindible com oblidat. I és que no, ni havia
transcendit llavors, quan començava a caminar la Primera Transició, ni ha transcendit
ara, a 2015, quan ja ens estan venent la Segona, que nos la quitan de las manos.
El xovinisme espiritual del regeneracionisme continua centrant els enfocaments
sobre els problemes i les possibles solucions per al podrit edifici polític que
és, a hores d’ara, l’Estat espanyol. Ni
1978 ni 2015, per tant, és més senzill encara: digueu-li 1898.
La festa començà amb la pèrdua de
les últimes colònies, que provocà un solemne moviment ideològic nacionalista al
voltant del problema de la “hispanitat”, que no era altra cosa que una rabiosa
frustració nacional, un orgull imperial ferit i llargament meditat. “El
resultado final de este tipo de indignación es un cúmulo de generalizaciones
que suelen considerarse fundadas en ciertos mecanismos psicológicos que
comparten los miembros de una colectividad”, diu Ninyoles. El producte de tot
allò fou el tantes vegades invocat caràcter
nacional, un concepte boirós i raonablement inexistent que, això no
obstant, continua sent perfectament útil en el discurs polític del segle XXI,
com ho era al XX i ho fou a finals del XIX –compte, que d’aquesta visió no
escapa ni Fuster, en el cas dels nacionalismes perifèrics sense Estat . Un
caràcter, com deia adés, culpable de molts dels mals que ens persegueixen però,
tranquils, capaç de desvetllar el camí de les solucions.
Un caràcter espanyol, que abans viatjava per les ascètiques pàgines d’Ortega
y Gasset, després de Primo de Rivera i el Generalísimo, i ara creua pantalles
de televisió i tuits de Pérez-Reverte a la velocitat de la llum. Un caràcter,
inalterable i etern, continuat a través del temps i de les circumstàncies. Ninyoles, en aquest punt, cita Menéndez Pidal
en un extracte impagable: “dos mil años, con las modificaciones raciales que
las invasiones y mezcla de pueblos puedan traer consigo, no han sido nada para
borrar ese caràcter”. Si el conegut historiador no ens apanya, allà tenim a
Esperanza Aguirre invocant fa pocs dies el mateix, o les successives “Històries
d’Espanya” que comencen en els visigots. I si el Volkgeist espanyol és
inalterable, també és esquizofrènic, dividit perpètuament en les repetidíssimes “dos Espanyes”, ja saben
vostès, la dels rojos i els blaus i etc, passejades per les columnes d’opinió
pseudointel·lectuals de tots els diaris que encara s’editen en paper, i que
tornen a la superfície amb especial ímpetu cada cita electoral, en forma de
fantasmes del passat i del present.
Bé, d’altra banda, tampoc podríem
oblidar el tòpic de l’individualisme i la seua conseqüència fatal: el
particularisme, potser el més reiterat de tots els mals de la Pàtria, i no per
casualitat. És a dir, que si Espanya no funciona es perquè cadascú mira pel seu
bé i no pel de tots, no com en [inserir ací qualsevol altre Estat del món]. I home,
òbviament, que si cada regió va per un costat, que si massa autonomies o que si
Espanya una y no cincuenta y una. “Nosotros quisiéramos hacer de España algo así
como una bola de billar: perfecta, redonda, pulida y, lo que es más,
compacta...”, deia Ortega y Gasset i diria ara l’últim polític obligatòriament
de moda. Una idea, la de la unitat i la uniformitat polítca, cultural i
lingüística com a solució per als problemes de l’Estat, que ha sigut repetida
fins la sacietat: Mejor Unidos, al capdavall. Tant o més repetida, per cert,
que la de la suposada inhabilitat per a l’economia o la incapacitat per a
l’organització dels espanyols, el famós “que inventen ellos” de Unamuno, i tot
això i allò, que es reformula actualment en sentències de l’estil “es que en
eso nos tendríamos que parecer a [inserir ací qualsevol altre Estat del món]”.
N’hi hauria més, clar, però cal
aturar el martiri ací. El fet és que el que repassava Ninyoles en les pàgines
de Madre España era, després de tot,
un corpus d’idees que, si es vol, es pot aplicar a la meitat d’Estats d’Europa
occidental i del planeta Terra. Quin ciutadà de qualsevol altre lloc del món,
en una embranzida de fatalisme, no podria sentir-se representat per totes i
cadascuna de les característiques anteriors? Probablement cap. I és que, si no
volem recordar-ho, això, o si no ens volen recordar, és senzillament perquè
del que es tracta és de subratllar l’Spain is different, la peculiaritat, el caràcter nacional que ha
fonamentat el nacionalisme d’Estat durant tot el segle XX i el que portem de
XXI.
Perquè si volem entendre la
política d’aquesta nostra benvolguda Ibèria, caldria recordar que aquest
“nacionalismo enconado” no va nàixer ni tampoc va morir amb la Falange de Primo
de Rivera ni amb la figura de Franco, com molta esquerra oblida, sinó que té
arrels més fondes: “la imagen de ‘lo español’ que prevaleció fue, naturalmene,
muy afín a la que habían mantenido las generaciones intelectuales anteriores y
que con sorprendente contumàcia seguirían manteniendo muchos de ellos en el
exilio”. Intel·lectuals, ja ho hem dit, com Ortega y Gasset, “compilador sutil
de toda una corriente contrarrevolucionaria europea, al que responde el propio
concepto nacional de la postguerra y todo el vasaje regeneracionista del
falangismo”. I tot això, evidentment,
assaonat pels imprescindibles enemics exteriors, aleshores Rússia i ara el
gihadisme o el que calga i que legitime de pas les òptiques nacionalistes i les
lleis repressives. I també pels no menys imprescindibles enemics interiors:
aleshores, com ara, tota la varietat de rojosepartistes traïdors, abans a sou
de Moscú i ara –almenys fins fa poc– de Caracas.
Tot plegat, un panorama il·lusionant,
el del discurs sobre (i de) Espanya, que continua ancorat en un nacionalisme
d’Estat de tocs místics que dominava en 1979, quan Ninyoles publicà Madre España, i que domina ara, quan ens
vendria molt bé una lectura atenta del llibret. Mentre la reedició arriba,
però, podem continuar veient La Sexta i aplaudint candidats, amb corbata o
sense, que parlen d’incapacitats, de reformes, de particularitats... i de
regeneració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada