A cada ciutat li pertany
un mot i Tolosa és la rosa. Tranquil·la, discreta, lluny dels
histerismes d’altres capitals europees, la capital del Llenguadoc
és una mar de rajoles enceses a la vora del riu Garona. Una mar
rosa, monumental, formidable, alçada pels segles i les històries a
cada cantó, que reviu ara més que com a ciutat d’Occitània,
aquell país on no es diu ni sí ni oui sinó òc, mil vegades
perdut, esborrat, sepultat. El país que ara retroba a poc a poc i a
dures penes, negant-se a l’oblit que li imposa des de la nit dels
temps l’Estat Francès, resistint la mort potser per aquell dur
désir de durer que deia Éluard, o per la confiança intacta en
les paraules granítiques de Mistral, que qu’un poble tombe
esclau, se ten sa lenga ten la clau que de sas cadenas lo desliura.
Tolosa
del Llenguadoc és a hores d’ara una urbs en marxa, dinàmica,
orgullosa per fi d’un passat sempre reescrit per mans forasteres.
Una ciutat viva. I ho comprovem a cada passa, entre els estudiants
que omplen terrasses i bars i places, i els vianants que vaguen
distrets entre obres d’art en pedra i rajola. I és que Tolosa és
un museu a l’aire lliure, un entramat de vies que desemboquen en
homenatges a l’arquitectura de tots els temps. Allà, al final del
carrer del Taur, el bou que martiritzà Sant Saturnin, hi ha la
basílica dedicada al torturat, alçada als cels en rajola rosa, com
mitja ciutat, i en romànic, desafiant tres o quatre lleis físiques
entre arcades i arcades que se succeeixen en cataracta. Els carrers
de color d’argila ens aboquen més endavant a la plaça del
Capitoli entre botigues i restaurants i alguna llibreria. I de sobte
aquella dissonància majestuosa en pedra que oblidem de seguida, en
girar tres cantons.
Perquè
la llum que es trenca en mil peces al convent dels dominicans, i
inunda torrencialment de color les columnes enfocades al cel,
descaradament aèries, impúdicament sublims, com si allò no fóra
un temple alçat amb monedes tacades de la sang dels càtars, una
obra mestra creada per a mostrar el poder d’aquella Església que
va veure massa perillós, massa subversiu, tornar als orígens del
cristianisme, on la paraula divina es feia fet i no negoci. Un
genocidi més en el llarg llistat de peripècies europees, perdut als
confins del segle XIII, que marcà, però, la decadència de tota una
terra i una cultura que llavors lluïa i exportava orgullosa
l’estendard dels trobadors.
I
les seues veus que ressonen encara entre els carrers. Unes veus
fondes, constants, que farien nàixer tota la lírica europea
posterior, com bé en poden donar testimoni Jordi de Sant Jordi o
Ausiàs March. I l’espectre llegendari de Jaufre Rudel vagant
distret amb les mans a les butxaques, encara cantant de lluny a la
dama perfecta de Trípoli, Mélissande, als braços de la qual
moriria segons després de veure-la, com conta alguna èpica
biografia i tots volem creure. Caminant al costat, capficat, hi ha
Bernat de Ventadorn que xiuxiueja, en una lletania inevitable, el seu
amor impossible, car eu d’amar no·m posc tener, celeis don ja
pro non aurai. Una mica més enllà, passejant sense rumb, veiem
l’últim d’entre els trobadors, Guiraut Riquier, el que cantava
impenitent quan l’art del trobar moria a Occitània, anys després
del l’horror càtar i aquella fúnebre pax romana imposada des de
Roma i París.
Qui sap, potser Riquier
s’alça sobtadament i camina cap al riu i el Pont Nou que és el
més vell i el barri dels hospitals que era sempre el primer a
inundar-se, i es demana una cervesa i veu caure el sol tràgicament
mentre canta jorns, ben creyssetz a mon dan, e·l sers auci·m e
sos loncx espers. O no, i simplement es dirigeix a la xicoteta i
mil vegades refeta església de Saint Pierre de Cuisines, que guarda
secrets sepulcres de quan la història es tallava a la pedra. O a
l’altra banda de la ciutat, a aquella catedral contorsionada lluny
de la planta de creu, en un homenatge inconscientment avantguardista,
o avantguardista avant la lettre si volem, on sona l’ave maria
mentre els turistes miren els sostres en reverència i fan
fotografies mentre algú diu sense flash, sense flash per l’amor de
Déu.
Però no tot són murs
sacres i torres medievals, gràcies als déus, que Tolosa també viu
de teatres petits i places petites on quatre forasters canten
flamenco mentre els indígenes observen fidels amb una botella a la
mà i els ulls fixes en l’exotisme. Perquè Tolosa és la rosa, la
de la mar de rajoles color d’argila. I la dels ancestres, la que
canvia rues per carrièiras i recupera a penes la llengua
vilipendiada per segles. Però també la que naix cada dia, a cada
passa dels seus habitants. Perquè Tolosa no mor, encara, ni mai.
Perquè Tolosa és la rosa. I l'eterna.
per què de Llenguadoc?
ResponEliminaPer a diferenciar-la de l'altra Tolosa, la basca ;).
ResponEliminaQue evocador! De fet, em sembla que algú allà em va dir que Tolosa de Llenguadoc es coneix com la ciutat roja! ;-)
ResponEliminaAina