Hi ha qui dedica hores i hores
d’humil treball en la foscor a fer digeribles les paraules d’un altre a qui no
coneix i potser mai coneixerà. Es fa dir traductor. També hi ha qui es decanta
per dir-se narrador i estripar èpoques amb personatges i històries. I no
oblidem l’assagista, aquell etern inquiet, curiós d’això i d’allò, que fa de
les idees línies en un paper. Joan Francesc Mira (València, 1939) ho és tot
alhora. I segurament pot afegir-se tres o quatre etiquetes més: antropòleg, professor,
intel·lectual... Tot sense semblar pretensiós ni forçat. Perquè en totes elles
excel·leix.
No exagere. En la literatura
catalana actual hi ha poques obres que es puguen elogiar amb una seguretat tan
certa, clara i sòlida com la seua. I és que Mira és un grandíssim
traductor, com corroboren tant la seua versió de la Divina Comèdia, fluïda i contundent, com aquella tan digeriblement
narrativa de l’Odissea. També, per
cert, és un enorme narrador, com algú intuiria precoçment entre les pàgines del
seus xicotets Cucs de seda, allà pels
setanta, o entre la rabiosa poètica d’El
desig dels dies, una mica més endavant. Els escèptics, o els directament
incrèduls, poden confirmar-ho tot amb altres papers com Els treballs perduts, la gran novel·la sobre la ciutat de València.
I etcètera.
Però
Joan Francesc Mira també és assagista. I dels grans. De fet, és un d’aquells
espècimens que d’haver nascut a Leipzig, podria guanyar-se la vida publicant
papers insignes a Die Zeit o Der Spiegel. Però és valencià. I a més amb
consciència de ser-ho. Una consciència insubornable, poderosa, del país que li
ha tocat pensar, i que dissecciona periòdicament des de les planes d’El Temps, El País o l’Avui. I gràcies als déus, perquè ho fa amb
tota la prudència de l’assagista, la perspectiva de l’antropòleg, el saber de
l’historiador o del filòleg, la passió de l’ideòleg i, per damunt de tot, la
prosa meridiana de l’escollit. Una prosa transparent, irònica, d’arguments
raonablement incontestables, escrits des d’un jo potent i sempre amb aquell toc
inflamat de qui enumera les derrotes que anuncien un Apocalipsi imminent. I és
que Mira, al capdavall, és un dels últims humanistes.
Ara Bromera ha decidit recollir bona
part d’aquells xicotets assaigs publicats des de 2001 a 2011, en què Mira
reflexiona una de les èpoques més histèriques, triomfalistes i plenes de
derrotes col·lectives de tota la història valenciana. Li ha dit La condició valenciana, una obra amerada
de la indignació davant un país amb que no es reconeix a l’espill perquè fa
anys que el va trencar. Malgrat tot, després d’ell no arribarà cap Apocalipsi –
desterrem l’alarmisme -, només un buit de dimensions notables en aquell
prestatge de la societat valenciana reservat als grans pensadors. Un buit que, en el fons, ho serà de paraules: “inexpressable”. No ho dic jo. Ho diu ell. I amb tota la
contundència de l’experiència.
*Dins l'Illa núm. 64
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada